tirsdag 30. mars 2010

Naa har jeg jobba paa S.O.S El Tejar i litt over en uke. Sist uke var litt toff med baade jobb og skole. Naa gaar det bedre!
De har bare 11 ansatte i barnehagen, 3 av dem jobber paa kjokkenet, og 1 vasker. Rsten passer paa 80 unger! De som jobber der jobber nesten frivillige de ogsaa, lonnen er VELDIG lav. Faktisk helt utrolig hvor mye arbeid de gjor. Alle som jobber der er snille, og har sykt god taalmodighet. Ikke sett noen bli sint paa noen barn, noe som er ganske vilt fordi det kan vaere ganske kaos noen ganger. Jeg vet ogsaa at det ikke er saa uvanlig aa slaa barn i Ecuador, men har ikke sett noe til det i barnehagen.

I gaar maatte jeg jobbe paa kjokkenet. Det var ganske kult! Kutta tomater, skviste saft ut av sitroner, og kutta lok til taarene spruta. De syntes nok jeg var en skikkelig pyse naar jeg maatte gaa ut hvert 5 min og lufte oynene, men jeg er jo ikke vant til aa kutte opp 30 lok!

De faar servert kjempe god mat hver dag, som er laget fra bunn. Noen ganger lager de suppe med fuglebaein i. Og da mener jeg benet til selve fuglen! man ser negler , taer og leggen til fuglen. Barna elsker det. Alle sitter aa knasker paa ett bein hver.. sykt.

I dag maatte jeg gaa hjem fra jobb. Ble kvalm og fikk vondt i magen. Gaar bedre naa, men magen fungerer ikke helt som den skal her nede!


Utsikt fra barnehagen


Hun her minner meg om meg naar jeg var liten.
Tjukk og rund! :)






Her siter dem paa potte, alle mann.. huff

Her i Eciador kaster man soppel hvor som helst!


Siste skoledag dro vi paa museum. Kunstern het Guayasamin. Jeg har egentlig ikke sett saa mye paa kunst for, men han her likte jeg! Han var kjent for aa male forskjellige forferdelige hendelser rundt i verden. Han hadde blant annet mange malerier som handlet om diskiminering av inianere og bombingen i 2.verdenskrig. Han var opptatt av alt som skjedde rundt i verden , og ikke bare ting i Sor - Amerika selvom han kom fra Ecuador. Fikk kjopt med meg ett bilde hjem og greier :) Blitt saa glad i kunst a gitt.. haha :)



Pa lordag tok vi bussen til Otavalo! Det er et STORT market hvor du kan kjope saa og si alt mulig, klaer, dyr, kunst, mat, smykker osv. Tenkte jeg skulle ha kjopt en Tapir til deg far, men hadde ikke raad. Fikk kjopt meg en hengekoye, saa naa maa du lete etter en leilighet som jeg kan henge den opp i Erik! :)



Paa Sondag dro jeg med skolen til Cotapaxi. Cotapaxi er en aktiv vulkan i Ecuador, og den er landets nest hoyeste fjell 5897 meter over havet faktisk! Og den er en av de hoyeste aktive vulkanene i verden!Vi kunne ikke gaa helt opp men 4800 meter var hoyt nok! Kjente det i huet, og det var til og med en som besvimte paa vei opp. Det har vaert over 50 utbrudd paa Cotapaxi siden 1700-tallet. Men det gikk bra. Jeg overlevde :)

5 kommentarer:

Cam sa...

Le og jeg sitter paa et hostell paa Hawaii naa og ser og det ser helt fantastisk ut Helle! Vi savner deg masse, men det ser ut som du har det saa fint. Og vi tror du vokser og laerer masse :P
HAHA. Virker liksom som du finner deg sjael da kan du si. ONE <3

Malin sa...

Ja, du er veldig voksen nå Helle. Blir litt stolt her jeg sitter med barnet Trine ved siden av meg :) Som hilser foresten. Håpar du har fått begynt å hamstre mat til Cuba!! Tjukke og søte barn. Ser ut som de liker deg. Skjønner dem godt! Savner deg masse, og gleder meg til å chille med deg i den hengekøya <3 Hang loose!

mor sa...

Jippi, endelig blogg igjen.Flotte bilder og super blogg. Jeg er kjempestolt av deg Helle, dette er opplevelser og læring for livet. HEIA HELLE!!!!!!!
Stor klem fra mor

Anonym sa...

Halla!
Ser ut som du har det fint og at du klarer deg HELT til sommeren:):)

KLEM MIA!<3<3

savner deg.....<3

Bente sa...

Så søte unger, de ser ut til å få nok mat. Stå på, du er superflink, og får opplevelser for livet Klem fra tante